Meandry większych sfer typu aglomeracyjnego

Już bardzo długie lata ludzie z największą ochotą tworzyli skupiska na terenach nadrzecznych. Z bardzo zrozumiałych względów było to miejsce najkorzystniejsze do życia. W końcu rzeka to jego źródło, podobnie jak żyzne gleby choćby zlokalizowane w obszarze sąsiedztwa wulkanów i wybrzeża, które stwarzały możliwość połowu ryb i rozwinięcie zaplecza handlowego. Ale wraz z rozwojem cywilizacji ludzkość zaczęła powoli zapominać o korzyściach lokalizacji zgodnie z naturą, a zaczęła skupiać się w miastach, a poza tym technologiczna ewolucja zaczęła nas otaczać tonami betonu. W życiu wielkich miejskich obszarów zaczął dominować jeszcze jeden wynalazek będący znakiem czasów – samochód. Sami zamknęliśmy się w pewnej specyficznej pułapce.

Ilości samochodów ciągle rosną i to w zastraszającym tempie
Można uzmysłowić to sobie wpisując w wyszukiwarkę hasła związane z transportem, przykładowo wynajem busów Katowice. Nawet obecnie, kiedy będziemy sobie zdawać sprawę z uwarunkowań w zakresie ekologicznym. Miasta przeobraziły się w asfaltowe dżungle. Z jakiego powodu? Nie tak dawno jeszcze inżynierowie myśleli w taki sposób, że jedynie budowa kolejnych dróg jest w stanie rozładować korki i utrudnienia w ruchu. Dlatego przybywa świeżych odcinków dróg tak w miastach jak i między różnymi miastami. Tak w Polsce jak i w każdym zakątku globu. Logicznym wydaje się budowanie drogi swobodnie umożliwiającej transport Katowice Gdańsk czy zakładanie działalności gospodarczej w stylu wynajmu busów Katowice. Usługi transportowe Katowice czy Bydgoszcz naprawdę są dosyć konkretnym pomysłem, ale okazuje się, iż samo budowanie dróg wcale tak jednoznacznie dobrą opcją nie jest.

Udowadnia to spojrzenie na Chiny
No tak pomyślicie znowu Ci Chińczycy, ale faktycznie zbadali oni, że budowa dróg może jedynie zwiększyć natężenie ruchu. Jak na to w sumie wpadli? W sposób dosyć nietypowy. Zlikwidowali już istniejącą autostradę by sukcesywnie zacząć rewitalizować rzekę i okazało się, że oprócz korzyści w postaci odtworzenia do pewnego swoistego ekosystemu, nie doszło wcale do większego zakorkowania ulic, a nawet przeciwnie. Nastąpiło zjawisko odwrotne. Natężenie ruchu zmalało. Czy byłoby to do powtórzenia w zachodnich kręgach kulturalnych? Nie dowiemy się jeśli nie sprawdzimy.

This entry was posted in Blog.